Arme jord ha jolefred

About this album:

ANMELDELSER

- Alle vonde tanker forsvant idet jeg satte på «Arme jord ha julefred», med Kvindelige Studenters Sangforening. Repertoaret er tradisjonsrike norske salmer og sanger, flere basert på folketoner, noen avdem forfriskende sjeldent framført, som Richard Nordraaks «Joleklokker over jorda». Utvalget er gjort med omtanke og konsekvens, og sangene presenteres med gode og tekstkritiske notater i omslagsheftet.Arrangementene er oppfinnsomme samtidig som de er respektfulle. Koret synger rakt og presist og klart uten enkle stemningsskapende triks. Den eneste musikeren som er med utenom koret er Sigurd Hole på kontrabass, og denne uventede kombinasjonen skaper en interessant gjennomgående kontrast mellom kvinnestemmene i de høye registrene og basstonene i det lave registret. Ikke bare skaper dette musikalsk dynamikk, det bærer i seg noe av selve kjernen ved jula: Lyset og mørket. Himmelen og jorden. Håpet og gleden. Kremt. Jeg må stoppe her fordi jeg får klump i halsen, idet de kvindelige studenteneavslutter med «Deilig er jorden». ( Bernt Erik Pedersen - Dagsavisen )

- La denne musikken vekke deg første juledag. Da vil kosen måtte vike for høytid. Tone Krohn har gitt julesangene en folketonedrakt i utsøkte arrangementer uten julepynt. Det fulltonende koret klinger presist og varmt. En liten genistrek er det å invitere inn kontrabassist Sigurd Hole som eneste mann. Dybden og kontrasten det gir, får korklangen til riktig å skinne. Platen er utstyrt med all tekst og bakgrunn du trenger. Hele produksjonen snakker stille om jul. ( Arne Guttormsen - Vårt Land )

Kjent og ukjent, sjangeroverskridende og rendyrking. «Arme jord ha jolefred» er et fullpakket album som ringer julen inn. Kvindelige Studenters Sangforening har lagt ned et godt stykke arbeid og kommet opp med «Arme jord ha jolefred» på Lawo Classics. Velkjente sanger og klisjeer til tross, innspillingen fungerer like bra kunstnerisk som den gjør som bakgrunnsmusikk under julemiddagen. Hvor høyt man skrur opp volumet har ingenting å si på kvaliteten på platen, som er like god enten den tar stor eller liten plass i rommet. Dirigent og kunstnerisk leder Marit Tøndel Bodsberg fremhever de mellomdype og dype stemmene i koret, og fokuserer hele tiden på en åpen og resonerende klang. Det hele er maskert av et elektroakustisk lydteppe som setter stemningen. Et genitrekk ved platen er å knytte til seg kontrabassisten Sigurd Hole, som til de grader gjør nytte for seg. Arrangør Tone Krohn har blandet nytt og gammelt, kjent og ukjent, klassisk, jazz og bruksmusikk inn til en sjanger, og dermed gjort at koret har kunne sette sine egne betingelser. Platen anbefales på det varmeste til nåværende korentusiaster og kommende korentusiaster. Ha en god jul med «Arme jord ha jolefred». ( Magnus Mulligan - Kulturkompasset )

Release date:
2009

Other albums: